Wat doen we in de onderbouw bij Latijn en Grieks?

Domusproject brugklas 

Wat deed een Romein op een dag? At hij pizza? Waarom gingen Romeinen samen naar de wc? Kreeg je klappen als je niet aan het opletten was in de les? Hoe kon je je als Romein vermaken zonder Wifi?

In de brugklas pluis je tijdens het Domus project samen met je groepje een onderwerp uit uit de Romeinse tijd. Je mag zelf kiezen wat jullie onderzoeken. Met de nieuwe kennis doe je daarna iets creatiefs: je schrijft een verhaal of blog, maakt een vlog, of tekent (strip)tekeningen. En maak je voor je klasgenoten een quiz. Je weet ze ongetwijfeld te verrassen met jouw presentatie met alles wat je geleerd hebt over je onderwerp!

Xanten 

In klas twee gaan we naar Xanten, Duitsland, om te zien hoe de Romeinen leefden. Hoe wasten zij zich in een badhuis, zag een Romeinse tempel of herberg eruit? Spullen en gebruiksvoorwerpen, Romeinse ruïnes en meer. In dit enorm grote archeologisch park krijg je op speelse wijze een kijkje in het leven van een Romein. Met al je jaargenoten, veel plezier!

Klassieke Culturele Vorming 

In klas drie volg je waarschijnlijk nog maar één van de twee klassieke talen. In plaats daarvan volg je het vak Klassieke Culturele Vorming, KCV. Bij dit vak ontdek je wat er tegenwoordig nog te zien is van de wereld van de Romeinen en Grieken. Het kan gaan om antieke beelden, gebouwen en teksten die je nog steeds kunt zien of lezen, maar ook over hoe mensen in latere tijden hierop reageren en weer hun eigen teksten, beelden en gebouwen maken. Zo ga je met andere ogen kijken naar hoe je eigen stad eruitziet en kom je erachter hoe sommige politici zoveel invloed kunnen uitoefenen op hun volgers. Door antieke kunst en cultuur te onderzoeken leer je de oudheid kennen, maar ga je ook nadenken over je eigen wereld, de wereld van nu.