Groene Week februari trapt af met veelbelovend samenwerkingsproject Domus klas 1

In een grijs verleden ontwierp de sectie Klassieke Talen in samenwerking met Beeldende Vorming het project ‘Domus’ – allerlei lessen in samenwerking, beeldend vormgeven, kennisoverdracht en onderzoeksvaardigheden, in het kader van het klassieke Romeinse huis. Van dergelijke behuizing zijn rond de hele Middellandse Zee voorbeelden te vinden. Het is belangrijk te weten op welke manier een welgestelde Romein zijn huis vormgaf met een lararium, een atrium, een hypocaustum, een vestibule, een hortus en dan lekker aanliggen in het triclinium. Het project is pro-actief helemaal opnieuw vormgegeven en gemoderniseerd in inhoud en opzet. De brugklassers kijken naar een voorstelling van verhalenverteller Paul Groos in de aula, ze experimenteren en leren en spelenderwijs komt er steeds meer inzicht in een cultuur die de basis vormt van de onze. Superleuk: met gebruik van onder andere lego gaat zo’n dooie taal opeens leven voor iedereen, en vloeit de kennis zomaar het geheugenpaleis binnen. Dit opnieuw vormgegeven project laat onze leerlingen zien met de basis van Romeinse cultuur, maar belangrijker nog: hoe je met elkaar leert samenwerken en hoe dat zomaar een kennisboost kan geven. Of, als het niet zo goed gaat, wat je kunt leren van een moeizamer proces en er zo voor kunt zorgen, dat bij een nieuwe samenwerkingsopdracht iedereen gezamenlijk tot een beter resultaat komt! Het project beleeft donderdag zijn laatste dag. En bij samenwerken, óók tussen docenten, hoort evalueren. Zeker weten wordt het project volgend jaar in een nóg mooiere versie opnieuw uitgevoerd!