(Hoog)begaafdheid

Onze visie op (hoog)begaafdheid
Hoogbegaafdheid gaat verder dan alleen maar “heel slim zijn”, vaak is het hele (wel)”zijn” van een mens hierbij betrokken. Bovendien zijn er verschillende begaafdheidsgebieden die los van elkaar staan, wat ervoor zorgt dat elk individu een andere uitdaging heeft. We zien dat veruit de meeste leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid op het Coornhert gymnasium hun plek vinden in school. Zij merken dat ze bij ons veel andere leerlingen met hetzelfde enthousiasme of dezelfde interesses treffen. Leerlingen vinden op onze school herkenning bij elkaar.

Veilige leeromgeving voor iedereen
Wij richten ons met name op het creëren van een fijne en veilige omgeving, waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn, persoonlijke keuzes kunnen maken en via uitdagend aanbod plezier en groei vinden. We ondersteunen onze leerlingen graag in het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten.

Wij maken op onze school geen onderscheid op basis van wel of niet hoogbegaafd zijn en/of hierop getest zijn. Als een leerling op een bepaald gebied extra uitgedaagd wil worden of extra ondersteuning nodig heeft, dan kijken wij wat op school mogelijk is.

Uitdagend en gevarieerd aanbod
Onze lessen en extra activiteiten vormen een uitdagend en gevarieerd aanbod. Keuzes maken speelt hierin een belangrijke rol. Welke keuzes een leerling maakt is afhankelijk van wat de leerling wil, moet en kan leren. Benieuwd waar het Coornhert leerlingen in uitdaagt? Lees hier meer over ons gevarieerde aanbod.

Hoogbegaafdheid in onze onderwijspraktijk
Specialisten Hoogbegaafdheid Lenneke Matthyssen en Erica Swieb delen binnen onze school kennis rondom hoogbegaafdheid. Ook denken zij graag mee met mentoren en docenten die vragen hebben over aanpak in de klas en/of individuele leerlingen. Zij zijn verantwoordelijk voor de praktische uitvoering en evaluatie van het Beleidsplan Hoogbegaafdheid.